web-maikenkestner-4S3A3766.jpg

Motionsrum

Her finder du:

  • Træningsvideoer 

  • Links til øvelser

  • E-bogen ”Motion med stress” inklusive masser af øvelser

  • Ugeplaner

  • Træningsprogrammer

  • Skabelon til at lave dit eget program

  • Hjælp til at skræddersy dit eget træningsprogram

Motion forebygger stress

Fysisk aktivitet holder din hjerne og krop toptrimmet og forebygger alvorlig stress. Motion styrker stressbremserne i din hjerne, herunder pandelappen, der varetager den logiske tænkning. Jo stærkere de neurale forbindelser til pandelappen er, jo bedre kan du håndtere stressede følelser og tanker. 

 

Hvis du ikke rører dig i hverdagen, bliver du lasket, slap og træt. Når du er træt, har du færre fysiske og mentale ressourcer at stå imod med, når det brænder på.  Derfor bliver du nemmere stresset.

Motion får dig tilbage i kroppen. Du mærker dig selv tydeligere, når du er fysisk aktiv, kroppen falder til ro og dermed er det nemmere at undslippe tankemylderet i hovedet. Er du presset i hverdagen, er det ekstra vigtigt at holde dig i gang fysisk. 

Doser din træning rigtigt

Fysisk aktivitet er godt ved alvorlige stresssymptomer, såfremt træningen doseres rigtigt. Ellers risikerer du, at motionen gør mere skade end gavn og forværrer stress-symptomerne. Man skelner mellem bevægelse og motion. Bevægelse er kendetegnet ved lav intensitet som fx yoga eller rolige gåture. Motion er fysisk aktivitet, hvor pulsen kommer op – men uden at du overanstrenger dig.

Udfordringen er, at det kan være særdeles svært at mærke sin krop og sine grænser, når stresshormonerne pumper rundt i kroppen og tankemylderet er ved at drive en til vanvid. Træner du for ofte, med for høj intensitet eller for stor belastning i forhold til, hvad du kan holde til lige nu, opnår du den stik modsatte effekt af det du ønsker.  Overtræning fører kun til skader og tilbagefald.

Træningsvideoer:

Under udarbejdelse.

 

Strækøvelser:

8 strækøvelser, der sænker blodtrykket og tænder for kroppens ro-hvile-system

 

Strækøvelser til stress: Giv slip på uro og spændinger i nakke og skuldre

 

Strækøvelser til stress: Giv slip i uro og spændinger i benene

 

Strækøvelser til stress: Giv slip på uro og spændinger i solar plexus

 

7 øvelser til ømme kæbemuskler

 

Fysisk afspænding:

Link til øvelse: Sådan laver du afspænding

 

 

Yoga-øvelser:

Under udarbejdelse.

 

 

Balanceøvelser:

Under udarbejdelse.

 

 

Kropsøvelser:

Under udarbejdelse.

 

Øvelser med elastik:

Under udarbejdelse.

 

 

E-bogen "Motion med stress" inklusive masser af øvelser.

Link til e-bog.

 

Ugeplaner: 

Når man er sygemeldt med alvorlig stress kan det være en hjælp at lave en simpel ugeplan, så du opnår en smule struktur i hverdagen. Planlæg hellere for lidt end for meget. Her er to ugeplaner, du kan finde inspiration i. Ugeplanen er til dig, der er hårdt ramt af symptomer. 

 

Fysisk aktivitet I

Fysisk aktivitet II

 

Træningsplaner:

Når du har det bedre fysisk og psykisk kan du begynde at eksperimentere med at være mere fysisk aktiv. Søg hjælp i motionstesten her eller benyt e-mail sparringen, hvis du er i tvivl. Det er derfor, den er der. Tag udgangspunkt i en af de færdige planer nedenfor eller lav din egen.

Træningsprogram: Gang

Træningsprogram: Løb I

Træningsprogram: Løb II

Træningsprogram: Cykling I

Træningsprogram: Kropsøvelser I

 

 

Lav din egen træningsplan:

Find skabelon her.

 

Få hjælp til at lave en skræddersyet træningsplan:

Har du brug for hjælp til at lave din helt egen personlige træningsplan? Som medlem af Stressfar.dk har du mulighed for at få hjælp til at lave din helt egen skræddersyede plan til fysisk genoptræning efter stress. For at planen kan tilpasses dit aktuelle niveau bedst muligt bedes du besvare spørgsmålene i nedenstående spørgeskema. Send dine svar til ks@stressfar.dk. Skriv træningsplan og dit navn i emnefeltet. Hvis jeg har behov for yderligere oplysninger, vil jeg kontakte dig på mail. Du kan forvente at høre fra mig indenfor en uge.

 

Find spørgeskema her.

E-mail sparring

Skriv hvis du har spørgsmål eller behov for hjælp.

Kontakt fysioterapeut Kim Selsø: