Kims Lov og 9 andre bud til mindre stress og bedre trivsel

Internettet bugner af råd om, hvordan du kommer i zen med dig selv og opnår indre ro som en buddhist på sløvende medicin. Her får du de 10 bedste råd, jeg har samlet undervejs på min rejse.


Det vigtigste er at indse, at du ikke kan slå stress-systemet fra, og du kan heller ikke kontrollere verden omkring dig. Der vil altid være pres og stress i perioder. Sådan er livet.


Det du selv kan gøre, er at blive bevidst om dine grænser og sætte foden ned, når de overtrædes. Lad være med at bruge din tid og energi på at opfylde andre menneskers forventninger, mål og ønsker, mens du glemmer dine egne behov. Det er skidt.


Tilmeld dig Stressfars nyhedsbrev her og få automatisk besked,

når der er nyt. Kan du lide hvad du læser? Del, kommenter eller

like på Facebook eller LinkedIn. Få adgang til eksklusivt

materiale og artikler: Læs om medlemskab af Stressfar.dk her.



Det er også skidt når du stiller urealistiske krav til dig selv og verden omkring dig fordi du dybt inde i dig selv mener, at du er et misforstået geni som ingen lægger mærke til.


Meget stress bunder i, at dit oppustede ego pisker dig rundt i livets manege i en evig kamp, hvis primære drivkraft er frygt eller begær. Det bliver man ikke lykkelig af. Snarere et bittert røvhul.


Moses fik 10 bud af Gud og hakkede dem ned på en stentavle. Jeg har ikke nogen stentavle og er ikke Gud men du får 10 bud alligevel.


Du er sandsynligvis ikke et misforstået geni men derimod et helt almindeligt menneske med en gennemsnitlig intelligens. De fleste aner ikke hvem du er, du bliver aldrig konge eller vinder en Nobelpris i kapgang. Og det er fint nok.


I det følgende får du nogle forslag til, hvad du selv kan gøre for at passe på dig selv og måske få et lidt mindre anstrengende liv.


1. Vær tro mod dig selv

Du kan ikke det hele, selvom nogen forsøger at bilde dig ind, at du kan hvad du vil. Sådan er det bare. At have en idé om, hvad der betyder noget, gør det nemmere at vælge fra og sætte grænser. Så hvad er vigtigt for dig?


Er du typen, der motiveres af penge, prestige, magt eller af andre menneskers anerkendelse? Eller er det familien, der får dit hjerte til at galopere af glæde? Vælg at bruge dine kræfter på det, der er rigtigt for dig.


Hvorfor spilde dit liv på at tilfredsstille andre menneskers drømme? Chris Macdonald, hele Danmarks sundhedsguru, har gjort op med sig selv, at lykke for ham er vigtigere end at være dygtig i andres øjne.


Chris Macdonalds far havde et krævende job som pilot. Jobbet havde givet faren en vane med at analysere sine beslutninger og handlinger ned til mindste detalje. En vane som han gav videre til sønnen, og som Chris Macdonald tog med sig i livet.


Han insisterede på altid at gøre sit bedste og aldrig give op. »Det gjorde mig dygtig at tænke sådan, men ikke lykkelig. En dag stoppede jeg op og spurgte mig selv: Hvad vil du egentlig helst være: Dygtig eller lykkelig? Den tanke sendte mig til en psykolog, som hjalp mig med at se indad og mærke efter, om jeg var der i mit liv, hvor jeg gerne ville være,« har Chris Macdonald senere fortalt i et interview.


Samme spørgsmål har jeg selv taget med mig videre efter at jeg læste artiklen og ind imellem, når jeg ræser afsted og glemmer mig selv, kommer jeg i tanke om det. Når jeg mærker efter, er det ikke svært for mig at vælge. Når jeg først har erkendt det, er det meget nemmere at slippe speederen og slappe af.


2. Lav fejl

Er du også typen, der bliver ved med at polere på en tekst til den er helt perfekt? Får du stress bare ved tanken om en stavefejl eller undlader du at holde tale af frygt for at begå fejl? Drop det. Øv dig i at være tillade, at du ikke behøver være verdensmester i alt. Du må gerne lave fejl. Jo flere jo bedre.


Kom for sent til aftaler ind imellem, drop rengøringen i weekenden selvom du synes, at det trænger, gå på arbejde uden bukser. Fejl er en del af livet. Det er kun ved at begå fejl, at du lærer noget og bliver klogere.


Spil som om du ikke har noget at tabe, sagde fodboldklubben FCK’s tidligere træner Ståle Solbakken engang til sine spillere før en vigtig kamp i Europa. Det samme råd benytter jeg selv jævnligt, når jeg skal noget, hvor nerverne er i alarmberedskab.


Det var sådan jeg klarede mig igennem rækken af eksamener på fysioterapeut-uddannelsen og derfor jeg slap nogenlunde hæderligt fra en optræden i God Aften Danmark for et par år siden.


Jeg gav slip på kontrollen og gav mig selv lov til bare at være der uden nødvendigvis at skulle præstere. Derved kunne jeg træde ind i løvens hule uden at være bange for at fejle og det gav ro.


Accepter at du ikke aner hvad du laver og tager fejl i det meste som den amerikanske blogger Mark Manson har sagt. Ikke fordi du er dum, men fordi det er sådan hjernen fungerer.