3 øvelser, der gør dig bedre til at huske

Opdateret: for 6 dage siden

Du kan træne din hukommelse, og hvis du har læst artiklen om hukommelse, ved du hvordan. Her får du tre hukommelses-øvelser, som du kan øve dig i derhjemme.


Når du træner din hukommelse, kan du tage udgangspunkt i, hvordan du plejer at huske bedst. Mennesker er nemlig forskellige og nogle husker bedst sanseindtryk og stemninger, mens andre husker bedst ved at skrive ned.


Som du har læst i artiklen om hukommelse har arbejdshukommelsen eller korttidshukommelsen cirka syv pladser at gøre godt med hos en uøvet person. Korttidshukommelsen er den hukommelse du typisk bruger, når du skal huske et telefonnummer, du skal taste ind på mobilen lige om lidt.


Ifølge hjerneforsker Troels Wesenberg Kjær er det muligt at træne sig op til at kunne huske væsentlig flere ting og mange husker op til 14 ting ad gangen.


Nu til øvelserne:


1. Vendespil

Vendespil, eller memory som det også hedder, er en klassiker indenfor børnespil og du har sikkert selv spillet det som barn. Spillet består af et lige antal kort, der er ens to og to og med ensfarvet bagside. Kortene blandes og fordeles ud over bordet med bagsiden op. Spillerne skiftes til at vende to kort. Hvis kortene har ens motiv, f.eks. en gulerod, har man et stik og kan fortsætte sin tur. Hvis ikke skifter turen.

Et klassisk vendespil, her i en træudgave med billeder af insekter. Jeg har spillet det utallige gange med mine børn, da de var mindre, og jeg tabte ofte. Foto: Storesøster.


2. Udenadslære

Da jeg gik i skole, skulle vi lære en masse stof udenad som f.eks. tabeller, bynavne og kongerækken. At terpe kaldes det også, og det er en ulidelig disciplin, men når det først sidder fast, er det ofte nyttigt. Måske ikke lige kongerækken men så tabeller i hvert fald. Eller latin. F.eks. kan jeg huske følgende bøjning:


Sum

es

est

sumus

estis

sunt


Det er bøjningen af jeg er, du er, han, hun, den det er og så videre. På latin. Har jeg nogensinde brugt det? Aldrig? Hvorfor hænger det fast? Aner det ikke.


Her er en liste med ord, du kan lære udenad. Læs listen med ord igen og igen. Sig ordene højt. Læg listen væk og skriv ned efter hukommelsen. Gå tilbage og tjek om du husker rigtigt. Bliv ved til de hænger fast.


Sol

Giraf

E-vitamin

Sofabord

Åndedræt

Rødspætte

Fugleunge

Statsminister

Genfærd


Find selv på flere.


3. Ting under dug

Endnu en velkendt huske-leg til børnefødselsdage. Find 10-15-20 forskellige ting og læg dem på et bord. Sæt uret til to minutter. Iagttag omhyggeligt tingene på bordet og indprent dig, hvad du ser. Når tiden er gået, dækker du dem til og skriver alle de ting ned, du kan huske. Få evt. fif til husketricks i artiklen Sådan undgår du at glemme dit barn i Bilka – 7 simple husketricks.



Du kan finde mange flere huskeøvelser i Troels Wesenberg Kjærs bog ”Hjernestarter – sådan træner du din hjerne.”


Kilde:

Hjernestarter – sådan træner du din hjerne. Hjerneforsker Troels Wesenberg Kjær. FADL`S forlag 2017.



Læs også:


Hvorfor du glemmer dit barn i Bilka - og andre facts om din hukommelse


En afslappet opmærksomhed er nøglen til mindre stress


Opmærksomheden er hjernens dørmand – derfor skal du passe på den


Når hjernen brænder sammen – her er de kognitive symptomer på stress


6 øvelser, der træner din koncentration og evne til "multitasking"





Hvis du syntes, at artiklen var interessant så tilmeld dig Stressfars nyhedsbrev. Du er også velkommen til at dele eller like på Facebook eller LinkedIn eller sende en mail med kommentarer og forslag til ks@stressfar.dk.


18 visninger0 kommentarer
Kim-selsø.png

Søger du hjælp eller ønsker du at modtage flere nyheder?

Søger du hjælp så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jeg kommer gerne med gode inputs og anbefalinger & viser dig gerne hvilke guides du kan læse. 

Derudover kan vi sammen finde ud af om du har brug for mere hjælp i form af mine træningsydelser eller sparring. 

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og blive opdateret når der udgives nye blog-indlæg.