• Kim Selsø

Derfor hjælper meditation mod stress

Talrige studier viser, at meditation kan mindske stress og øge livskvalitet og psykisk robusthed. Men det er ikke et qvickfix, og meditationen kan ikke stå alene. Stressfar har talt med psykolog Karen Fonseca om meditation og stress, og hvordan man bedst kommer igang.

”Det handler meget om, hvad du skal bruge det til, og hvad der passer til dig,” svarer hun på mit indledende spørgsmål om, hvilke typer meditation der findes, og hvordan de adskiller sig fra hinanden.


Karen Fonseca er uddannet fra Københavns Universitet med speciale i psykotraumatologi. Hun har de seneste mange år beskæftiget sig med behandling af stress. Når hun ikke underviser i mindfulness, hjælper hun klienter i sin praksis i Rødovre. Foto: Mig.


En af de ting jeg selv har erfaret som novice i kunsten at meditere er nemlig, at der findes mange forskellige varianter af meditation, og det kan være svært at vælge i junglen af tilbud.


Transcendental Meditation er navnet på én variant, der blev grundlagt i Indien i årene efter 2. verdenskrig og var meget populært i 70erne. Zen er en anden meditationsform med rødder i Kina og buddhistisk tradition. Mindfulness Meditation er en tredje vej udi meditationens kringlede stier, ligesom yoga også tilbyder rige muligheder for åndelig fordybelse.


Er der meditationstyper, der er bedre end andre?

”Meditation er at lade sindet falde til ro, og det gør man i alle meditationer. Så kan der være forskellige måder at gøre det på. Jeg tror dog, når vi taler stress, at det mest effektive er en blanding af forskellige ting. Meditation er fint. Det hjælper dig til at fokusere på, hvordan din krop og sindet har det. Men man bliver også nødt til at have hjælp til at takle problemerne i sit liv. Meditationen kan ikke stå alene. Min erfaring er, at et meditationsbaseret program virker bedst sammen med individuelle samtaler og hjælp til fx at komme tilbage til sit job.”


Forskel på meditation og mindfullness

Hvad er forskellen på meditation og mindfulness?

"Mindfulness er et program til stressbehandling. Man taler om mindfulness meditation, det vil sige, at det er et meditationsbaseret koncept. Åben & Rolig er også meditationsbaseret. Det er metoder, hvor man bruger meditationen som et hjælpemiddel.”


Hvilke effekter er der af meditation på lang sigt?

”Når vi mediterer, stimulerer vi særlige kredsløb mellem dele af hjernen og hjerneaktiviteten stiger i de områder, der styrer opmærksomhed og positive følelser. Undersøgelser af tibetanske munke, der jo har mediteret mange timer i mange år viser, at de har en anden fordeling mellem forskellige hjernecentre end mennesker, der ikke har mediteret. Centrene for tilfredshed, ro og lykkefølelse er væsentlig større hos disse munke. Når vi mediterer omdirigerer vi strømmen af blod i hjernen, og ændrer dermed hvilke dele, der aktive og hvilke der er mindre aktive. Det viser sig at aktiviteten stiger i områder for nærvær og tilfredshed og dæmpes i områder der rummer bekymring, angst og vrede"


Hvor ofte og hvor længe ad gangen skal man meditere for at opnå en langtidseffekt?

”Den Amerikanske neurolog Andrew Newberg har påvist, at 12 min meditation om dagen er nok til at forbedre basale funktioner i hjernen. De fleste programmer er af 8-9 ugers varighed med 3 timer pr uge, og her er grundlaget lagt for opbygge en meditationspraksis. Men de forandringer, der sker i hjernen, tager formentlig meget længere tid.”


Hvad vil det sige at meditere?

”Meningen er, at du skal være bevidst vågen. Hvis du halvsover, er det ikke meditation. Så hviler du dig. Hvis du dagdrømmer, så mediterer du heller ikke. Men det betyder ikke, at man ikke må blive distraheret. Det gør alle. Når man er stresset, bliver man nemmere fanget i tankeloops. I meditation er det ligeså vigtigt, at du kommer tilbage, når du falder ud.”


Kan meditation hjælpe til at blive hurtigere rask, hvis man er alvorligt stressramt?

”Det er et middel til at hjælpe. Det er med til at skabe ro i sindet. Det er ikke et mirakelmiddel, men det kan ændre din måde at forholde dig til stress på.”


Kan meditation forebygge stress?

”Det vil jeg næsten tro, at det kan. Hvis man har en god kontakt med sig selv, kan det være med til at man bliver bedre til at stoppe op i tide og forhindre voldsom stress.


Kan alle få noget ud af det?

”Jeg har haft mange hold i mindfulness, og jeg vil tro, at halvdelen oplever en længerevarende effekt af kurserne. Men mange oplever en stor modstand imod at gå i gang med at meditere, måske fordi de oplever, at det er ligesom at lave lektier. Det kræver en vedvarende indsats, hvis man skal have noget ud af det, og det er det ikke alle, der kan affinde sig med.”


Hvorfor er der flere kvinder end mænd på meditationskurserne?

”Mænd venter alt for lang tid med at søge hjælp, når der er noget galt. De er alt for syge, når de endelig indser, at de skal gøre noget. Derudover synes mange mænd ikke, at det er så mandigt at meditere. Mange mænd føler måske, at de træder ind i en kvindeverden. Måske er det kulturelt bestemt. Det er sådan den mandlige kultur er, at man ikke søger hjælp. Til gengæld oplever jeg at de mænd, der er på kurserne er ligeså seriøse som kvinderne – nogle gange mere.”


Virker det bedre i gruppe?

”Ja, det er der undersøgelser, der tyder på. Måske handler det om spejlneuroner. Måske handler det om, at når der er sat tid og sted af til at mødes, er der skabt en ramme, hvor vi bedre kan slappe af. Det sociale fællesskab og udløsningen af oxytocin (signalstof i hjernen - af nogen kaldet the power of peace) betyder sikkert også noget. Når man deltager på et kursus i meditation må man gerne lave ingenting med god samvittighed. Det gør man sjældent derhjemme.”


Hvad er nøglen til en god meditation?

”Tålmodighed. I begyndelsen er det også vigtigt med instruktion, så man kan lære det.”


Er det bedst at meditere i stilhed eller guidet?

”Jeg tror, at det er nødvendigt at blive guidet i begyndelsen. Det er i hvert fald min anbefaling. Når man får mere erfaring, kan man meditere i stilhed.”


Hvad er dine bedste råd, hvis man gerne vil i gang med at meditere?

”Man skal ville det. Tålmodighed er vigtigt. Man skal ikke tro, at det er et quickfix. Man skal ikke være målfokuseret. Nogle dage er en god oplevelse. Andre ikke. Mediter hver dag. Vær åben. Hav en beginners mind.”


Læs også:


Få tips til at få ro i hovedet, når tankerne løber amok


Så sad vi 12 stressede mennesker i rundkreds og mediterede - og det virkede faktisk


Sådan finder du ro med meditation


Tilmeld dig nyhedsbrevet nederst på siden, hvis du ikke allerede har gjort det og få besked direkte i din indbakke, når der er nyt.

13 visninger

Søger du hjælp eller ønsker du at modtage flere nyheder?

Søger du hjælp så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jeg kommer gerne med gode inputs og anbefalinger & viser dig gerne hvilke guides du kan læse. 

Derudover kan vi sammen finde ud af om du har brug for mere hjælp i form af mine træningsydelser eller sparring. 

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og blive opdateret når der udgives nye blog-indlæg. 

Links

Relevante links om stress

Handelsbetingelser

Kontakt info