• Kim Selsø

Forstå dit sind på fire minutter

Opdateret: 26. nov. 2019

Du er udstyret med en hjerne, formentlig. Din hjerne ligner en forvokset svamp og består af op imod 100 mia. hjerneceller, der hver især er forbundet med tusindvis af andre celler i et gigantisk neuralt netværk. Netværket kan sammenlignes med en computer.


Sindet elsker problemer

Du er også udstyret med et sind. Sindet kan sammenlignes med computerens programmer. Programmerne analyserer problemstillinger for dig, vurderer situationer, udtænker løsningsforslag, planlægger opgaver osv. Altså mentale funktioner.


Noget af det bedste, sindet ved, er at løse problemer. At gnave i problemer svarer for sindet til en hund, der elsker at gnave i et kødben, som Eckhart Tolle skriver et sted i sin bog ”Nuets Kraft.”


Kender du det? tankerne myldrer rundt i dit hoved og du styrter panisk rundt for at handle på alt det, der dukker op uden at tøve ...tjekke e-mail... arbejde ... råbe af ulydigt barn ... spise chokoladebar ... arbejde ... tjekke nyheder på nettet ... spise chokoladebar ... råbe af konen ... tage telefonen ... hold kæft det er hårdt at være menneske...


Et problem kan være hvad som helst. Det kan være, at du skal lære at køre på cykel. Eller lære en ny arbejdsopgave på jobbet. Eller lære at det er okay at holde en fugleedderkop i hånden uden at flippe ud i rædsel. Når et problem er løst, lagres det nye program i sindets kringelkroge.


Sindet hjælper dig også med at skabe sammenhæng i de tusindvis af informationer, dine sanser bombarderes med. Det sker for at hjælpe dig med at forstå verden, så du kan navigere i den. Det kan fx være lyden af et skrækindjagende brøl, synet af en sønderflænset zebra i det høje græs og lugten af vilddyr. Løve, advarer hjernen og dit blod fryser til is.


Du er ikke dit sind

Det vigtigste du skal vide om sindet er, at det er et redskab. Det er ikke dig. Du er ikke dit sind, og du er heller ikke dine tanker og følelser. Tanker og følelser er noget, sindet producerer uden for din kontrol og med udgangspunkt i dine erfaringer fra fortiden. Sindet gør det for at hjælpe dig.


Undersøgelser viser, at dit sind genererer op til 70.000 automatiske tanker og impulser i døgnet, som det forsøger at formidle videre til dig i form af analyser og tolkninger.

Problemet er, at du ikke altid kan stole på sindets tolkning af virkeligheden. Ofte er tingene ikke helt så grelle som stemmerne i dit hoved råber op om. Der er ikke altid en løve i græsset. Heldigvis.


Majken Matzau og Umahro Cadogan sammenligner i deres bog ”Rigtige mænd går også i sort” sindet med en gigantisk mørk hal i et pakhus. I hallen er stablet millioner af trækasser proppet med følelser, tanker og perceptioner, sidstnævnte er sansninger fra dit nervesystem.

Din opmærksomhed svarer da til lysstrålen fra en lommelygte, der skærer gennem mørket. Opmærksomheden er der, hvor du har dit bevidste fokus. Du registrerer kun en brøkdel af det, der er i hallen, i dit sind, resten ligger i dunkelt mørke.


Du styrer dit fokus

Du bestemmer selv, hvad du vil fokusere på. Du kan ikke styre dine tanker og følelser men du kan vælge at flytte opmærksomheden til noget andet – eller nøjes med at iagttage tanker og følelser uden at lade dig rive med. Dét er essensen i mindfullness.


En spøjs detalje ved sindet er, at tanker tiltrækker andre tanker mage til. Negative tanker tiltrækker flere negative tanker og positive tanker tiltrækker positive tanker. Hvis du er stresset eller truet er det faktisk en fordel. Dit sind hjælper dig nemlig med at spotte farer for at beskytte dig. Det kan både være fysiske trusler som en løve og psykiske trusler, fx trusler i forhold til dit selvbillede.


Sindet lagrer tankemønstre

En del af de tanker, sindet producerer, handler om, hvordan du ser verden og dig selv. Det er dine overbevisninger, dine ”sandheder”. Det er ikke objektive sandheder men tanker, du (dit sind) opfatter som sande. Mange af dem stammer fra, da du var helt lille og ikke anede, hvad der var op og ned i livet. Det er tanker, du tror fuldt og fast på, og som ligger til grund for din adfærd i forskellige situationer, selvom du ikke er bevidst om det.


Det er tanker, du går og siger til dig selv inde i hovedet om dig selv og om verden omkring dig. Tankerne kan både være positive (andre mennesker vil mig det godt) og negative (andre mennesker vil mig det skidt), men ofte er der tale om negative budskaber, som kører i ring og måske har gjort det i årevis, så du ikke længere lægger mærke til det.


Kognitiv terapi hos en psykolog handler netop om at ændre negative tankemønstre til mere realistiske tanker.

Bøger om sindet:

Vil du vide mere om sindet, er nedenstående bøger et godt sted at starte:


”Rigtige mænd går også i sort.” Majken Matzau og Umahro Cadogan. Sindet ud fra en traditionel kognitiv synesvinkel.


”Åben og rolig.” Kursusbog af Christian Gaden Jensen. Sindet og psyken ud fra et mere neuropsykologisk og videnskabeligt perspektiv.


”Nuets kraft.” Eckhart Tolle. Her får du den åndelige vinkel på sindet.


Læs også:


8 råd: Sådan bruger du bekræftelser mod stress


Hvorfor stress gør dig til et usikkert røvhul - og hvad du gør ved det


Tilmeld dig Stressfars nyhedsbrev og få automatisk besked, når der er nyt. Kan du lide hvad du læser? Del, kommenter eller like på Facebook eller Linkedin.

71 visninger

Søger du hjælp eller ønsker du at modtage flere nyheder?

Søger du hjælp så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jeg kommer gerne med gode inputs og anbefalinger & viser dig gerne hvilke guides du kan læse. 

Derudover kan vi sammen finde ud af om du har brug for mere hjælp i form af mine træningsydelser eller sparring. 

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og blive opdateret når der udgives nye blog-indlæg. 

Links

Relevante links om stress

Handelsbetingelser

Kontakt info