• Kim Selsø

Pauser er for tøsedrenge: Sådan stresser du dig selv i sænk

I tiden op til at jeg kollapsede med stress, fik jeg en stribe advarsler, og jeg overhørte hver og en. Jeg er nemlig en mand og som andre mænd er jeg både tonedøv og stædig som et makedonsk æsel.


Hvis du også har en ambition om at ende på hospitalet med alvorlig stress og bagefter ikke har andet at lave end at bruge 10-12 måneder eller mere på rekreation, er der nogle vigtige huskeregler.



Her er en guide til, hvordan du stensikkert kører dig selv psykisk og fysisk ned i et hul og samtidig sikrer dig, at du ikke kommer op igen foreløbig:


1) Pauser er for tøsedrenge

Arbejd gerne 40-50 timer eller mere om ugen på jobbet og sørg for at springe frokostpausen over. Når det hele begynder at blive for meget, og du mister overblikket, så fortsæt med speederen i bund. Bund evt. en liter cola og drik 8-10 kopper kaffe mere.


2) Sig aldrig nej

Når chefen beder dig arbejde to timer over, så siger du selvfølgelig ja. Også selvom det er 9. gang i denne måned, han gør det, og du er presset på hjemmefronten. Det samme gør sig naturligvis gældende, når svigerforældre, mostre i Jylland og andre slægtninge inviterer til ugentlige fødselsdage, middage, skovture mv.


3) Accepter dårlige arbejdsvilkår

Din chef har været så venlig at ansætte dig, og du skal ikke være næsvis og tro, at du kan komme og stille krav om arbejdsmiljø og alt muligt. Hvis du er stresset på jobbet, så er det fordi, du ikke har fattet, hvad jobbet går ud på.


4) Giv aldrig op

Jeg er typen, der er rigtig god til at bide ubehag og smerte i mig, hvis der er noget, jeg har sat mig for at opnå. Jeg kan i de situationer være overordentlig ambitiøs, sådan lidt små-besat, hvis jeg skal være ærlig. Sådan skal du også være.


Lad mig give et eksempel. Som inkarneret motions løber har jeg i årenes løb deltaget i Copenhagen Marathon tre gange. Jeg husker særligt mit første marathon-løb. Ikke på grund af tiden på tre en halv time, der var hæderlig men ikke mere end det.

Grunden til at netop det løb har bidt sig fast i min hukommelse er, at jeg løb det meste af de 42 kilometer i et par nye sko og derfor fik en blodvabel på størrelse med en femkrone efter to kilometer. Efter godt 20 km kunne jeg ikke længere mærke vablen.

Jeg kunne være udgået. Jeg kunne være standset op ved et samaritter telt og få tapet hælen ind, men jeg valgte at løbe videre. Hvorfor? Fordi jeg havde sat mig et mål om en bestemt tid, og så måtte helbredet vige.

Jeg kunne ikke gå i en uge bagefter og var skadet med seneskedehindebetændelse i højre skinneben i halvanden måned, men jeg nåede mit mål.


5) Det er sejt at have travlt

Rigtige mænd bliver ikke stressede. De har bare travlt. Hvis du ikke kan tåle mosten er du ikke en rigtig mand. Det er sejt at have så travlt, at man glemmer at tage sko på om morgenen og kun sover fire timer hver nat, fordi det hele kører på en. Hvis nogen bilder dig noget andet ind er det bare, fordi de er skrøbelige.


6) Ignorer stress-symptomer

Alvorlig stress viser sig på mange forskellige måder. Hvis du genkender nogle af nedenstående symptomer, så ryst energisk på hovedet og råb så højt du kan: ”Jeg er ikke en svag-pisser.” Drik en kasse Tuborg, hvorefter symptomerne forsvinder.


Uforklarlige smerter og fysiske symptomer.

Øget brug af stimulanser som alkohol, cola, kaffe.

Fordøjelsesproblemer.

Mental og følelsesmæssiog udmattelse.

Kraftig hjertebanken eller uregelmæssig hjertebanken.

Svimmelhed (søsygefornemmelse), balanceproblemer.

Eksem og forværring af allergi.

Forværring af kroniske sygdomme.

Ondt i tindingerne, omkring øjnene.

Kraftig svende ved mental anstrengelse.

Koncentrationsbesvær.

Søvnproblemer.

Tristhed.

Aggressivitet.

Social isolation.


7) Stol på dig selv

Lyt ikke til mennesker, der antyder at du måske er stresset. Slet ikke familiemedlemmer eller andre, der kender dig godt. De forsøger bare at manipulere dig. Det kan du sagtens selv vurdere.


8) Skæld dig selv ud mest muligt

Hvis du har særlige ambitioner om at få ekstra fut i stress-bålet, så er et godt råd at undertrykke alle ubehagelige følelser og tanker. Indrøm aldrig overfor dig selv eller andre, at du har det dårligt. Det er også et godt tip at kritisere sig selv så ofte som muligt. For det er jo din skyld.


Hvis du følger disse otte simple råd og også sørger for at spise masser af fastfood, dyrke et minimum af motion og ikke få din søvn, så er du godt på vej til at nå dit mål.


Ovenstående er selvfølgelig for sjov. Husk, at stress er for vigtigt til ikke at tage alvorligt.


Kan du lide artiklen? Like eller del på Facebook eller Linkedin. Huske også at tilmelde dig nyhedsbrevet og få besked, når der er nyt på stressfar.dk.


Har du ideer til indlæg eller kommentarer, så send gerne en mail på ks@stressfar.dk.

0 visninger

Søger du hjælp eller ønsker du at modtage flere nyheder?

Søger du hjælp så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jeg kommer gerne med gode inputs og anbefalinger & viser dig gerne hvilke guides du kan læse. 

Derudover kan vi sammen finde ud af om du har brug for mere hjælp i form af mine træningsydelser eller sparring. 

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og blive opdateret når der udgives nye blog-indlæg. 

Links

Relevante links om stress

Handelsbetingelser

Kontakt info