• Kim Selsø

7 selvhjælpsbøger om stress der ikke tager røven på dig

Opdateret: apr. 12

Der findes selvhjælpsbøger der påstår, at du kan kurere alt fra bylder i røven til kræft ved at tænke positivt. Nogle bøger lover dig, at du kan blive rig, at du kan blive fri for stress, få et bedre selvværd, blive smuk, slank eller succesfuld.


Logikken synes at være, at lykke og succes udelukkende er noget, du selv er herre over. Hvis du tror nok på, at du fortjener en fed BMV eller en lækker kone eller mand, så sker det. Men nej. Alt i livet er ikke positivt og bliver det aldrig. Køer skider heller ikke diamanter selvom det ville være dejligt, hvis de gjorde. Det er ikke en opfordring til at være bitter og pessimistisk. Blot en konstatering af, at livet er både surt og sødt.


Der udgives bunker af selvhjælpslitteratur hvert år. Det kan være svært at navigere i. Mange selvhjælpsforfattere tilbyder sandhed, frelse og evig lykke men det eneste du opnår er en konstant uro, fordi du hele tiden jager noget nyt. En ny metode, et nyt kursus. Foto: Annet Krogsdam.

Jeg har fundet syv selvhjælpsbøger til dig om stress og personlig udvikling, som jeg selv har haft gavn af at læse. Du bliver ikke garanteret stressfri af at læse dem, og du vinder heller ikke i lotto på lørdag. Men muligvis kan de give dig noget gejst og inspiration til at klare dine problemer.


Husk at som alt andet skal selvhjælpslitteratur tages med et gran salt. Vær altid kritisk. Det gælder i princippet også det, du læser her på bloggen. Bliv klogere men dan dig din egen mening.


Jeg vil også råde dig til at afprøve én strategi ad gangen. Lad være med at kaste dig over det ene råd efter det andet. Hvis du vælger at prøve metakognitiv terapi, så lad være med at lave mindfulness, trommeterapi og dyrke nøgenyoga samtidig.


Til sidst: Selvhjælpslitteratur og selvhjælpsguruer bringer ingen frelse i sig selv. Det eneste du med sikkerhed får ud af en blind jagt på frelse er, at du fastholdes i din stress.


Anmeldelse af selvhjælpsbøger

Her er syv selvhjælpsbøger om stress og personlig udvikling, som jeg ikke skammer mig over at anbefale.



1. Lev mere – tænk mindre

Psykolog Pia Callesens bog udkom i 2017 og var for alvor med til at sætte skub i metakognitiv terapi i Danmark. Metakognitiv terapi bygger på den antagelse, at sindet fungerer som en si, hvor alt psykisk materiale uhindret drysser igennem medmindre du selv vælger at holde fast i noget. Det står i modsætning til Freuds billede af psyken, hvor psykiske problemer sætter sig fast som propper og skal tales væk som man gør i traditionel kognitiv samtaleterapi. Men endeløse samtaler og navlepilleri løser ikke problemerne, mener metakognitive psykologer. Alle har negative tanker og oplevelser ind imellem men ikke alle udvikler depression eller angst, pointerer de. Bogen henviser til ny forskning, der tyder på at angst og depression er resultat af for meget grubleri og bekymring, eller overtænkning som Pia Callesen kalder det. De psykiske symptomer kommer, fordi hjernen udtrættes af at vi går og gnasker på vores problemer dagen lang i stedet for at give slip. Behandlingen går derfor i korte træk ud på at lære at lade tanker og følelser være uden at klø i dem hele tiden. Psyken helbreder sig selv.



2. Nuets kraft

Eckhart Tolle er en undseelig og lille mand af statur og natur men en stjerne på den spirituelle himmel. En moderne Jesus eller Buddha bortset fra, at han ikke er religiøs. Tolles budskab om at leve i nuet er universelt. ”Nuets kraft” udkom oprindeligt i USA i sluthalvfemserne og har siden gået sin sejrsgang rundt om i verden. Mit eksemplar af bogen er købt i 2017 og er 19. oplag i Danmark, hvilket siger lidt om, hvor populær Tolle er. Tolles budskab er i hovedtræk, at vi ikke er vores sind og at vejen til et bedre liv er at leve i nuet, hvor der ingen bekymringer er og dermed ingen frygt. Problemer er mentale konstruktioner, siger Tolle. I nuet er der ingen problemer kun situationer som skal klares eller ikke klares. Tolles bog giver en anderledes indsigt i sindet og egoets magt over os mennesker. Han forklarer, hvorfor mange moderne mennesker plages af angst og frygt og depression og hvordan vi slipper fri af alle plagerne. Det er en meget inspirerende bog men også en bog, der er fuldkommen fri for videnskabelige henvisninger. På trods af at Tolles kilder tilsyneladende udelukkende er baseret på egne oplevelser og åndelige skrifter hænger hans budskaber og forklaringer i store træk fint sammen med tilsvarende videnskabelig litteratur med psykologisk eller neurologisk afsæt. Det er med andre ord ikke helt ude i skoven.



3. Afspænding, ro og berøring

Der findes bunker af litteratur om stress men ikke særlig meget af det tager udgangspunkt i vores ro-hvile-nervesystem, der er kamp-flugt-systemets modsætning. Lige præcis det gør Kerstin Uvnäs Mobergs bog ”Afspænding, ro og berøring – om oxytocins helbredende virkning i kroppen.” Det er ro-hvile-nervesystemet (også kaldet det parasympatiske nervesystem) der hjælper din krop til at restituere og genopbygge sig selv, når du har været stresset. Det sker ved hjælp af hormonet oxytocin, der kan beskrives som en slags modgift overfor stresshormonet kortisol. Svenske Moberg er professor i fysiologi og har forsket i oxytocins helbredende effekter i mange år. Hun er en dygtig formidler, og bogen giver et spændende perspektiv på stress og ikke mindst, hvad vi gør ved det.



4. Rigtige mænd går også i sort

Det var en af de første bøger jeg anskaffede mig, da jeg blev sygemeldt med stress i 2016. Bogen er en håndbog, en slags manual, der som navnet antyder er målrettet mænd. Der er dog masser af god viden, som kvinder kan have gavn af. ”Rigtige mænd går også i sort” er rigtig god, hvis du virkelig er på spanden og er meget stresset og ikke aner, hvad du skal gøre. Der er en masse konkrete her og nu råd og tips alt efter, hvor du er i processen. Bogen er skrevet af erhvervspsykolog Majken Matzau og ernæringsvejleder Umahro Cadogan. De to forfatteres forskellige baggrund er en stor styrke netop fordi stress ikke kun handler om psyken. Krop og psyke er tæt forbundne. Et af bogens budskaber er, at stress er en overbelastningsreaktion som alle kan blive ramt af.



5. Kunsten at være fucking ligeglad

Den med afstand mest underholdende af de bøger, jeg har læst om stress og personlig udvikling er den amerikanske blogger og selvhjælpsforfatter Mark Mansons bog ”Kunsten at være fucking ligeglad.” Den er med på listen fordi den ud over at være velskrevet og underholdende har nogle perspektiver på stress og menneskelig lidelse, som de andre bøger ikke har. ”Kunsten at være fucking ligeglad” kan læses som et svar til alle de selvhjælpsbøger, der prædiker om guld og grønne skove hvis bare du er positiv. Mark Mansons tilgang til livet er, at du ikke noget særligt, at du er ordinær, at vi allesammen har problemer og de forsvinder ikke, bare fordi du tager en sølvpapirshat på. Du kan ikke blive fri for problemer men du kan selv vælge, hvilke problemer du gider bøvle med i dit liv, lyder en af hans pointer. Hvis du har et job har du én slags problemer. Er du arbejdsløs er problemerne nogle andre. Tilsvarende hvis du er rig og fattig. ”Jeg tror, at vi står overfor en psykisk epidemi, hvor folk ikke længere er klar over, at det er i orden at livet er surt en gang imellem. Jeg ved, at det kan lyde banalt, men jeg kan garantere dig for, at det er vigtigt at forstå. For når vi tror, at det ikke er i orden, at livet er surt en gang i mellem, så begynder vi ubevidst at bebrejde os selv. Vi føler det som om der er noget grundlæggende galt med os, og det får os til at overkompensere ved at købe fyrre par sko, skylle antidepressiv medicin ned med et vodkashot eller skyde børn i en skolebus. Overbevisningen om at det ikke er acceptabelt at være utilstrækkelig en gang imellem er kilden til den voksende onde cirkel fra helvede, der præger vores samfund.” Citat Mark Manson.



6. Hvordan man overvinder sig selv - og yder sit bedste

Torben Hanson er psykolog og bogen er af ældre dato men den er ikke desto mindre udmærket. Den handler om, hvad der foregår inde i hovedet på dig, om sindet med andre ord, men ud fra et psykologisk perspektiv. Den er god, hvis du vil blive klogere på fænomenet præstationsangst, som du med garanti også kommer til at støde ind i i en eller anden grad på din vej tilbage fra stress. Forskningen i det menneskelige sind er nået et stort skridt videre siden Torben Hansons bog men den er nem at gå til og meget informativ.



7. Forstå stress – den gode, den onde, den skjulte

Dr. med. Jørgen Folkersens bog om stress er den med afstand mest grundige og samtidig sværest tilgængelige af de syv bøger. Den er også meget velunderbygget og spækket med kildehenvisninger til spændende forskning. Det er ikke en bog for dig, der er i krise for det er den alt for krævende til. Men når du engang har overskud til det, så giver den et nuanceret indblik i mekanismerne bag stress og en interessant forklaring på, hvorfor nogle mennesker rammes af stress og andre ikke. Et af Jørgen Folkersens centrale budskaber er, at stress hænger tæt sammen med traumer i fortiden og at de fleste af os har oplevet traumer i en eller anden grad. I den alvorlige ende handler traumer om mobning, incest, vold eller ulykker men at ligge alene grædende i en vugge om natten som etårig kan også give ar på sjælen. Folkersen forklarer i bogen, hvorfor nogle synes at være mere robuste overfor stress end andre og hvorfor for meget arbejde i sig selv ikke udløser stress. »Det bliver man bare træt af,« sagde Folkersen, da jeg spurgte ind til det for nylig.


Læs Stressfar.dks bogliste her og find flere titler på selvhjælpsbøger om stress og personlig udvikling.



Læs også:


David gik ned med stress: Hvis jeg ikke går nu, slår jeg nogen ned


Sex, kram og gab: Sådan gearer du ned efter en travl dag


Sygemeldt med stress: 8 tips til at holde dit humør oppe


Tilmeld dig Stressfars nyhedsbrev og få automatisk besked, når der er nyt. Kan du lide hvad du læser? Del, kommenter eller like på Facebook eller LinkedIn.



120 visninger0 kommentarer

Søger du hjælp eller ønsker du at modtage flere nyheder?

Søger du hjælp så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jeg kommer gerne med gode inputs og anbefalinger & viser dig gerne hvilke guides du kan læse. 

Derudover kan vi sammen finde ud af om du har brug for mere hjælp i form af mine træningsydelser eller sparring. 

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og blive opdateret når der udgives nye blog-indlæg.