7 selvhjælpsbøger om stress der ikke tager røven på dig

Opdateret: apr. 12

Der findes selvhjælpsbøger der påstår, at du kan kurere alt fra bylder i røven til kræft ved at tænke positivt. Nogle bøger lover dig, at du kan blive rig, at du kan blive fri for stress, få et bedre selvværd, blive smuk, slank eller succesfuld.


Logikken synes at være, at lykke og succes udelukkende er noget, du selv er herre over. Hvis du tror nok på, at du fortjener en fed BMV eller en lækker kone eller mand, så sker det. Men nej. Alt i livet er ikke positivt og bliver det aldrig. Køer skider heller ikke diamanter selvom det ville være dejligt, hvis de gjorde. Det er ikke en opfordring til at være bitter og pessimistisk. Blot en konstatering af, at livet er både surt og sødt.


Der udgives bunker af selvhjælpslitteratur hvert år. Det kan være svært at navigere i. Mange selvhjælpsforfattere tilbyder sandhed, frelse og evig lykke men det eneste du opnår er en konstant uro, fordi du hele tiden jager noget nyt. En ny metode, et nyt kursus. Foto: Annet Krogsdam.

Jeg har fundet syv selvhjælpsbøger til dig om stress og personlig udvikling, som jeg selv har haft gavn af at læse. Du bliver ikke garanteret stressfri af at læse dem, og du vinder heller ikke i lotto på lørdag. Men muligvis kan de give dig noget gejst og inspiration til at klare dine problemer.


Husk at som alt andet skal selvhjælpslitteratur tages med et gran salt. Vær altid kritisk. Det gælder i princippet også det, du læser her på bloggen. Bliv klogere men dan dig din egen mening.


Jeg vil også råde dig til at afprøve én strategi ad gangen. Lad være med at kaste dig over det ene råd efter det andet. Hvis du vælger at prøve metakognitiv terapi, så lad være med at lave mindfulness, trommeterapi og dyrke nøgenyoga samtidig.


Til sidst: Selvhjælpslitteratur og selvhjælpsguruer bringer ingen frelse i sig selv. Det eneste du med sikkerhed får ud af en blind jagt på frelse er, at du fastholdes i din stress.


Anmeldelse af selvhjælpsbøger

Her er syv selvhjælpsbøger om stress og personlig udvikling, som jeg ikke skammer mig over at anbefale.



1. Lev mere – tænk mindre

Psykolog Pia Callesens bog udkom i 2017 og var for alvor med til at sætte skub i metakognitiv terapi i Danmark. Metakognitiv terapi bygger på den antagelse, at sindet fungerer som en si, hvor alt psykisk materiale uhindret drysser igennem medmindre du selv vælger at holde fast i noget. Det står i modsætning til Freuds billede af psyken, hvor psykiske problemer sætter sig fast som propper og skal tales væk som man gør i traditionel kognitiv samtaleterapi. Men endeløse samtaler og navlepilleri løser ikke problemerne, mener metakognitive psykologer. Alle har negative tanker og oplevelser ind imellem men ikke alle udvikler depression eller angst, pointerer de. Bogen henviser til ny forskning, der tyder på at angst og depression er resultat af for meget grubleri og bekymring, eller overtænkning som Pia Callesen kalder det. De psykiske symptomer kommer, fordi hjernen udtrættes af at vi går og gnasker på vores problemer dagen lang i stedet for at give slip. Behandlingen går derfor i korte træk ud på at lære at lade tanker og følelser være uden at klø i dem hele tiden. Psyken helbreder sig selv.



2. Nuets kraft

Eckhart Tolle er en undseelig og lille mand af statur og natur men en stjerne på den spirituelle himmel. En moderne Jesus eller Buddha bortset fra, at han ikke er religiøs. Tolles budskab om at leve i nuet er universelt. ”Nuets kraft” udkom oprindeligt i USA i sluthalvfemserne og har siden gået sin sejrsgang rundt om i verden. Mit eksemplar af bogen er købt i 2017 og er 19. oplag i Danmark, hvilket siger lidt om, hvor populær Tolle er. Tolles budskab er i hovedtræk, at vi ikke er vores sind og at vejen til et bedre liv er at leve i nuet, hvor der ingen bekymringer er og dermed ingen frygt. Problemer er mentale konstruktioner, siger Tolle. I nuet er der ingen problemer kun situationer som skal klares eller ikke klares. Tolles bog giver en anderledes indsigt i sindet og egoets magt over os mennesker. Han forklarer, hvorfor mange moderne mennesker plages af angst og frygt og depression og hvordan vi slipper fri af alle plagerne. Det er en meget inspirerende bog men også en bog, der er fuldkommen fri for videnskabelige henvisninger. På trods af at Tolles kilder tilsyneladende udelukkende er baseret på egne oplevelser og åndelige skrifter hænger hans budskaber og forklaringer i store træk fint sammen med tilsvarende videnskabelig litteratur med psykologisk eller neurologisk afsæt. Det er med andre ord ikke helt ude i skoven.



3. Afspænding, ro og berøring

Der findes bunker af litteratur om stress men ikke særlig meget af det tager udgangspunkt i vores ro-hvile-nervesystem, der er kamp-flugt-systemets modsætning. Lige præcis det gør Kerstin Uvnäs Mobergs bog ”Afspænding, ro og berøring – om oxytocins helbredende virkning i kroppen.” Det er ro-hvile-nervesystemet (også kaldet det parasympatiske nervesystem) der hjælper din krop til at restituere og genopbygge sig selv, når du har været stresset. Det sker ved hjælp af hormonet oxytocin, der kan beskrives som en slags modgift overfor stresshormonet kortisol. Svenske Moberg er professor i fysiologi og har forsket i oxytocins helbredende effekter i mange år. Hun er en dygtig formidler, og bogen giver et spændende perspektiv på stress og ikke mindst, hvad vi gør ved det.



4. Rigtige mænd går også i sort