• Kim Selsø

Er du også lydfølsom: 4 tips til at berolige et stresset nervesystem

Mange stressramte oplever, at nervesystemet bliver sensitivt overfor lyde og lys. Jeg var selv plaget af lydfølsomhed i en lang periode, hvilket i praksis betød, at et kast med en terning på en bordplade var nok til at få mit nervesystem til at slå flik-flak.


Når jeg mediterede i soveværelset med en guidet meditation på mobiltelefonen og kom til at skrue en anelse for højt op for hovedtelefonens højtaler, gav det en tilsvarende reaktion. I den periode kunne jeg i grove træk kun holde ud at lytte til harpeklang og englesang.


Den øgede lydfølsomhed gav også et andet problem. Efter mange år som småbørnsfar havde jeg vænnet mig til at sove med ørepropper, men det måtte jeg vænne mig af med igen. Ørepropperne hjalp mig normalt med at sove, men nu opdagede jeg til min ærgrelse, at jeg kunne høre mine egne hjerteslag, når jeg havde dem i.


Jeg taler ikke om en behagelig rytmisk puls, der luller en i søvn med et smil på læben. Snarere en insisterende hamren som piloteringsmaskinen på den nærliggende byggeplads, når den stamper gigantiske jernbjælker ned i den hårde undergrund, så halvdelen af kvarterets bygninger ryster i deres fundamenter.


Nå, heldigvis er der råd. Jeg fandt frem til forskellige tips, der hjalp mig. Læs om dem nedenfor:


1. Hovedtelefon med hvid støj

Jeg havde aldrig hørt om hvid støj før en psykomotorisk terapeut, jeg gik hos på det tidspunkt, fortalte mig om det. Hvid støj er populært sagt lyden af stilhed, hvilket i praksis vil sige en svag summen. En hovedtelefon med støjreduktion, som det også kaldes, er en gave, hvis man er lydfølsom og opholder sig i et meget støjfyldt miljø.


Hovedtelefoner med hvid støj er en glimrende beskyttelse til et lydfølsomt nervesystem. Foto: Michael Koefoed.


Det kan for eksempel være kabinen i en flyvemaskine, hvor motorstøjen kan være nærmest ulidelig. Eller hvis man er nabo til en byggeplads eller har en overbo, der ynder at skrue op for bassen. Støjreducerende hovedtelefoner er en videnskab for sig, og det kan du læse mere om i blogindlægget: Støjreducerende hovedtelefoner og head set: En guide. Jeg købte et sæt hovedtelefoner af mærket Audio-tecnica til godt 800 kr., og de fungerede for mig.


2. Naturlyde

En anden strategi, jeg selv benyttede, var en lydfil med naturlyde, som jeg købte og downloadede til mobiltelefonen. Lydfilen ”210 naturlyde” indeholder 20 timer med titler som ”Bølgeskvulp på sandstrand”, ”Silende regnvejr i november”, ”Fuglekvidder ved daggry i regnskov” og lignende værker. Hvad jeg ikke var opmærksom på var, at der blandt de utroligt mange lyde også var ting a la ”Apokalyptiske tordenskrald over Transsylvanien” og ”Mega støjende haglbyger, der skræmmer livet af dig mens du prøver at slappe af.” Det fandt jeg så ud af, når jeg lå midt om natten og lyttede til stille regn, der pludselig uden varsel gik over i bulder og brag. Jeg løste det ved at oprette spillelister, hvor jeg på forhånd sikrede mig at alle ”dræber-lyde” var sorteret fra.


3. Musikterapi

Mit tredje tip til dig hedder Musicure, og det har jeg selv lyttet rigtig meget til. Musicure er musik, der er komponeret af komponisten Niels Eje specielt til sundhedssektoren. På hjemmesiden beskrives Musicure som evidensbaseret og der henvises til en stribe forskningsartikler om emnet. Jeg har ikke læst forskningen bag, men som lytter af Musicure havde det en stor værdi for mig, da jeg stort set ikke kunne lytte til andet i den periode. Tippet er hermed givet videre.


4. Mindfulness-musik

Til sidst vil jeg blot fortælle dig, at der findes et hav af musik af den type, der spilles i wellnesscentre, kurbade og hos massører. ”Mindfulness Meditation” hedder en af de lydfiler, jeg selv har lyttet en del til.


Læs også:


4 fif: Sådan lindrer du trætte, ømme og stressede øjne


Øvelse: Sådan laver du afspænding


Tilmeld dig Stressfars nyhedsbrev og få automatisk besked, når der er nyt. Kan du lide hvad du læser? Del, kommenter eller like på Facebook eller LinkedIn.

176 visninger

Søger du hjælp eller ønsker du at modtage flere nyheder?

Søger du hjælp så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jeg kommer gerne med gode inputs og anbefalinger & viser dig gerne hvilke guides du kan læse. 

Derudover kan vi sammen finde ud af om du har brug for mere hjælp i form af mine træningsydelser eller sparring. 

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og blive opdateret når der udgives nye blog-indlæg. 

Links

Relevante links om stress

Handelsbetingelser

Kontakt info