• Kim Selsø

Skal du ha` briller - eller er du "bare" stresset?

Opdateret: 19. aug. 2019

Synsforstyrrelser, ømme ansigtsmuskler og træthed i øjnene er fysiske symptomer på alvorlig stress. Jeg oplevede personligt, at mit syn blev tåget og uklart fra den ene dag til den anden.

Tirsdag aften kunne jeg læse de små bogstaver på menukortet fra vores lokale pizzamand uden problemer. Onsdag formiddag flød bogstaverne i avisen ud, og jeg havde svært ved at fokusere under en samtale.


Et par dage efter at symptomerne dukkede op første gang var jeg ved at løbe ind i hækken på Assistens Kirkegård. Men det skyldtes måske ligeså meget den bølgende søsygefornemmelse, jeg også kæmpede med på det tidspunkt?


Synsproblemerne og svimmelheden gjorde tilsammen, at jeg dinglede rundt på jobbet i de tre uger jeg var der, inden jeg omsider meldte mig syg.


Hjernesvulst, blodprop - eller stress?

Når ens syn pludselig ikke virker, sætter det naturligvis gang i en masse bekymringer om alt fra apopleksi (hjerneblødning eller blodprop i hjernen) til hjernesvulster. Så galt var det heldigvis ikke fat i mit tilfælde, og det er det formentlig heller ikke for dig.

De fysiske symptomer er kroppens naturlige måde at fortælle dig, at den er voldsomt overbelastet, og at du skal sætte tempoet ned.


Undersøgelser på sygehuset og hos min læge bekræftede min oplevelse af, at synet på især det ene øje var stærkt nedsat. Flere CT-scanninger og en MR-scanning udelukkede, at der var noget alvorligt galt oppe i knolden på mig.


Jeg var også forbi en øjenlæge, der kunne fortælle, at jeg havde en bygningsfejl på det ene øje, men at jeg ikke behøvede briller her og nu. Alligevel valgte jeg at gå med livrem og seler og var forbi to optikere for at få testet mit syn.


Købte læsebriller

Hos den sidste optiker endte besøget med køb af læsebriller, som jeg benyttede i en periode. I dag ligger de på en hylde og samler støv.


Brillerne på billedet er ikke mine. Dem har jeg lånt til lejligheden. Foto: Alice Bonnichsen.


Mine synsproblemer varede i adskillige måneder, inden de langsomt gik i sig selv. Undervejs brugte jeg en del energi på at surfe rundt på nettet efter løsninger.


Oplever du symptomer som de ovenfor nævnte er det naturligvis vigtigt, at du taler med din læge først, så alvorlig sygdom kan udelukkes.


Den vigtigste kur er tålmodighed, så kroppen får ro til at komme sig men der er også nogle ting du selv kan gøre.


Læs også:



4 fif. Sådan lindrer du ømme og stressede øjne


Psykiske stress-symptomer: Sådan har du det - og det er helt normalt





0 visninger

Søger du hjælp eller ønsker du at modtage flere nyheder?

Søger du hjælp så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jeg kommer gerne med gode inputs og anbefalinger & viser dig gerne hvilke guides du kan læse. 

Derudover kan vi sammen finde ud af om du har brug for mere hjælp i form af mine træningsydelser eller sparring. 

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og blive opdateret når der udgives nye blog-indlæg. 

Links

Relevante links om stress

Handelsbetingelser

Kontakt info