• Kim Selsø

Åben og rolig-metoden - 4 strategier til at takle stress

Er du nedlagt af stress og samtidig åben overfor ideen om fælles meditation og afslappet samvær med andre i rolige omgivelser? Så er Åben & Rolig-kurset muligvis noget for dig. Jeg har selv gået der, og det var rigtig godt.

Bor du i København eller Aalborg Kommune er det tilmed gratis.


Stress skaber mere stress

Kernen i stress er, at vi har en trang til at handle. Noget skal være anderledes, før vi føler, at vi kan slappe af. Følelser og tanker suser rundt, overblikket er pist væk, og opmærksomheden anspændt og jagende.


Al fokus og energi er rettet mod at finde en løsning på det problem, som vi desperat ønsker at slippe af med. Det kan være en truende situation, en ubehagelig følelse eller andet, som vi ønsker hen hvor peberet gror.


Åben og rolig er et meditationsbaseret koncept til at håndtere stress. Foto: Alice Bonnichsen.


Sagen er bare den, at stress avler stress. Jo mere vi kæmper for at ændre på tingenes tilstand, jo mere stressede bliver vi.


Hvad er Åben & Rolig-metoden?

Åben & Rolig er en meditations-baseret metode, der handler om at møde stress og svære følelser med det modsatte af stress, nemlig accept og ro.


På kurset lærer du forskellige stresshåndterings-strategier, du kan bruge i hverdagen bagefter. Med meditationen som øverum træner man at være afslappet sammen med sig selv – også når det hele er ved at koge over indeni – uden at man absolut behøver at handle på det, man mærker.


Konceptet er bygget op omkring fire strategier: Åben opmærksomhed, Rolig bearbejdning, Bevidst deltagelse og Personlig forståelse.


1. Åben Opmærksomhed

Det handler om at være opmærksom på en afslappet og modtagende måde. Det modsatte af åben opmærksomhed er en anspændt og jagende opmærksomhed. Når du er åbent opmærksom er du tilstede i nuet men på en måde, hvor du ikke anstrenger dig for det.


2. Rolig bearbejdning

Det handler om måden, du møder dig selv og de svære følelser på. Du tillader det, du mærker indeni at være som det er uden at gøre noget ved det. Det modsatte er, at du kæmper for at lave noget om.


3. Bevidst deltagelse

Når vi er stressede handler vi ofte pr. automatpilot. Bevidst deltagelse handler om at træffe bevidste valg og sige til og fra, når virkeligheden trænger sig på. Skal du sige ja eller nej til at deltage i svigerfars fødselsdag – eller måske kun være der to timer? Hvordan skal du håndtere problemet med kollegaen, der forstyrrer i tide og utide?


4. Forståelse

Den fjerde og sidste strategi handler om forståelse. Når man er stresset, jagter vi ofte forklaringer og løsninger, men det er sjældent hensigtsmæssigt at gruble løs om alt muligt, når hjernen samtidig er ved at brænde sammen.


Hvordan foregår det?

Kurset foregår i hold på op til 14 deltagere. Hvert hold er ledet af en uddannet instruktør, der også er psykolog. På en typisk kursusgang er der to lange meditationer på 20 minutter og et par mindre. Ind imellem er der små øvelser og snak i gruppen. De enkelte kursusdage varer tre timer og forløbet strækker sig over ni uger.


Hver kursusgang er bygget op omkring et tema. De første par gange handler det om den grundlæggende metode. De øvrige temaer er kroppen, psyken og sociale relationer.

Der er ikke tale om kognitiv terapi, hvor deltagernes personlige problemer dissikeres i plenum. Fokus ligger på strategierne og på at bruge meditationen som et redskab til at håndtere svære tanker og følelser.


Du er ikke alene

En vigtig detalje er, at der er mulighed for at møde andre i samme situation som dig selv. Dermed oplever du, at du ikke er så alene som du tror. Den indsigt er guld værd.

Stressniveauet hos deltagerne er meget forskelligt. Nogen er langtidssygemeldt og meget hårdt ramt psykisk og fysisk, mens andre er på vej tilbage i job. Fælles for alle er, at der er plads til at være sig selv, uanset hvor man er i processen.


Stemningen er afslappet og uhøjtidelig, og du behøver kun at bidrage til dialogen i det omfang, du selv vil.


Ud over meditationer og socialt samvær med ligesindede bliver du også klædt på med viden om, hvad stress er og hvad det gør ved krop og sind.

Tilmelding til kurset sker via henvisning fra din læge.


Læs også:


Så sad vi 12 stressede mennesker i rundkreds og mediterede - og det virkede faktisk


Hvordan du lærer din stressede hjerne at være cool, når lokummet brænder


Derfor hjælper meditation mod stress


Stress er godt – i afmålte doser


Tilmeld dig Stressfars nyhedsbrev og få automatisk besked, når der er nyt. Kan du lide hvad du læser? Del, kommenter eller like på Facebook eller Linkedin.

4 visninger

Søger du hjælp eller ønsker du at modtage flere nyheder?

Søger du hjælp så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak.

Jeg kommer gerne med gode inputs og anbefalinger & viser dig gerne hvilke guides du kan læse. 

Derudover kan vi sammen finde ud af om du har brug for mere hjælp i form af mine træningsydelser eller sparring. 

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og blive opdateret når der udgives nye blog-indlæg. 

Links

Relevante links om stress

Handelsbetingelser

Kontakt info